lørdag 14. april 2012

Markjordbær

14. april 2012, Løvøya
Fragaria vesca
Rosefamilien
5-20 cm
Mai-juni

Markjordbær er fantastisk godt. Den søte, fyldige smaken er det jeg forbinder med sommersmak.

Jeg husker at jeg gikk over til naboen før jeg begynte på skolen. En gang syntes jeg at jeg skulle ta med noen blomster. Det stod mange flotte blomster rundt omkring, men jeg lot dem stå. Det ville være synd å fjerne dem fra der de stod. Men under noen busker fant jeg noen små, uanselige, men likevel fine, hvite blomster. Dem plukket jeg. Av en eller annen årsak så ikke naboen helt takknemlig ut.
21. juni 2012, Krokstadelva

Markjordbær er en flerårig urt med trekoblede blader. Det er fem hvite kronblader i hver blomst. Frukten er små nøtter over de saftige, røde bærene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar