torsdag 12. juni 2014

Bukkeblad

Menyanthes trifoliata
Bukkebladfamilien
15-30 cm
Juni-juli

Bukkeblad overrasket meg. Jeg måtte vasse litt ut et skogstjern for å ta bilde av den og først da så jeg hvor fin den er med sine hårete blomster som er hvite på innsiden og rosa på utsiden.

For å sikre krysspollinering har noen blomster lange grifler og korte pollenbærere, mens på andre er det motsatt. På gunstige steder kan den spre seg ved hjelp av undervannsskudd.

Bladene er trekoplede og vokser fra slirer inn mot stengelen. Det latinske navnet trifoliata betyr trebladet, mens menyanthes er et gammelt gresk navn på vannplante.

4 kommentarer:

  1. Bukkeblad er en fin blomst som det mye av her nå. Jeg ser at du har mange blomster som jeg ikke har sett. Bl a de tre nedenfor her. Fin blomsterblogg du har! God helg!! :)

    SvarSlett
  2. Det er litt gøy med blomsterblogg. Jeg lærer om blomster og jeg blir mer oppmerksom slik at jeg stadig ser nye blomster. Bukkeblad og tannrot var nye for meg i år. Sverdlilje har jeg tidligere trodd var en forvillet iris. Veldig artig! God helg til deg også. :-)

    SvarSlett
  3. Jeg også hadde en blomsterblogg, men den ble slettet av Blogger :( Både den og en blogg til. Jeg har fått tilbake den ene nå. Må vel prøve å få igjen blomsterbloggen også. Men det er ikke så lett...

    SvarSlett
  4. Oj... ble bloggen bare plutselig borte? Det må være trasig.
    (Kanskje jeg bør ta backup.)

    SvarSlett