søndag 22. juni 2014

Brunkløver

21. juni 2014, Nykirke
Trifolium spadiceum
Erteblomstfamilien
20-35 cm
Juni-august

Min mor blukket denne lille blomsten da hun og jeg var ute på luftetur. Vi kunne ikke huske å ha sett den før. Den stod i en lett fuktig grøftekant mellom rød- og hvitkløver.

Bladene står tre sammen akkurat som kløverblomster, men denne har ikke stilker. Bladene elliptiske, men litt bredere innerst enn ytterst. Blomstene kjennes ut som tørkede blomster. De er brune med en fin, gul topp.

Det skjer rett som det er, at jeg ser en plante jeg aldri har lagt merke til før, men denne var noe for seg selv. Vi fant den ikke i noen av våre plantebøker. Til sist endte jeg opp med å legge et spørsmål inn på "Spør en biolog".  Der fikk jeg raskt svar. Dette er en brunkløver og er en sjelden art. Et søk på internett viste at brunkløver sredte seg til Finland via kvegdrift fra øst. Arten har hatt tilbakegang og er nå en truet art regionalt.

Ikke rart vi ikke kjente den igjen!

2 kommentarer:

  1. Kjempeartig!! Så den brunkløveren på "Spør en biolog", ja :)

    SvarSlett
  2. Litt artig når man har en sjelden plante i grøftekanten som man vanligvis bare går og sparker i. :-)

    SvarSlett