fredag 8. juni 2012

Tveskjeggveronika

5. juni 2012, Nykirke
Veronica chamaedrys
Maskeblomstfamilien
10-30 cm
Mai - juli

Vi har mange tveskjeggveronika i hagen og jeg får meg ikke til å kjøre plenklipperen over dem. Når de har krøpet for langt ut over plenen må noen andre klippe plenen, men det gjør ingenting for tveskjeggveronika er en flerårig urt og kommer igjen.

Den nydelige blåfargen på de små blomstene er vakker og yndig. Hvis du plukker blomsten, oppdager du at den fort mister kronbladene sine. Jeg blir alltid litt glad inni meg når jeg ser Tveskjeggveronika. Det skyldes et bønnesvar der de spilte en vesentlig rolle, men det er en helt annen historie.

Bladene er grovtaggete og hjerteformete. De blå blomstene har en hvit ring innerst, to pollenbærere og fire kronblader. Det nederste kronbladet er smalere enn de andre. Stengelen er rak og nesten firkantet. Den er dessuten hårete på to motsatte sider og det er derfra tveskjeggveronikaen har fått navnet sitt. Tve betyr nemlig dobbelt. Og stengelen har nettopp dobbelt skjegg som skifter side for hvert stengelledd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar