onsdag 27. juni 2012

Stormarimjelle

21. juni 2012, Bjørkedokk
Melampyrum pratense
Maskeblomstfamilien
10-30 cm
Juni - august

Stormarimjelle er en av sommerens nye blomster for meg. Jeg kan ikke huske å ha sett den før. Etter litt leting i blomsterbøkene og på nett, ble jeg enig med meg selv om at det må være en stormarimjelle jeg fant.

Bladene sitter parvis og uten stilk oppover stilken. Blomstene er gule med fire koblete kronblader. Blomstene sitter vanligvis parvis i aksene, men kun på den ene siden.

14. juli 2014, Horten
Stormarimjelle kalles også engmarimjelle. Den er større og kraftigere enn småmarimjelle som også kalles skogsmarimjelle. Småmarimjelle skal ha kortere blomster og leppe som peker nedover når du holder blomsten vannrett. Stormarimjelle har horisontal leppe, lange kronrør, støtteblad med tenner og begertennene som peker oppover.

Marimjellene regnes også til snylterotfamilien. De er halvsnyltere, dvs. at røttene forbinder seg med rotsystemet til naboplanten og forsyner seg med næringsstoffer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar