søndag 26. juni 2016

Vanlig legevintergrønn

25. juni 2016, Svarttjern
Pyrola rotundifolia ssp. rotundifoliaVintergrønnfamilien
15-25 cm
Juni-juli

Legevintergrøn snublet vi over ved Svarttjern på jakt etter orkideer i juni. Først syntes vi at den lignet på liljekonvall, men liljekonvallen vokser tidligere på året og har helt annerledes blader.


Vel hjemme forsøkte vi å slå den opp. Vi fant fort ut at det er en plante i vintergrønnfamilien. Bladene vokser i rosett og er visstnok vintergrønne. Blomstene henger i en allsidig klase. "Allsidig klase" er en ny beskrivelse for meg. Det betyr at blomstene henger ut til alle sider fra stengelen.


25. juni 2016, Svarttjern
Å finne ut hvilken blomst i vintergrønnfamilien dette er, var mer vanskelig. Riktignok har jeg "Norsk Flora", men jeg sliter med å forstå ordene i boka. Det er som om den er skrevet på et helt annet språk.

Etter en del oppslag, er jeg blitt enig med meg selv om at dette er en vanlig legevintergrønn. Griffelen er tydelig lengre enn kronbladene og begerbladene er grønne og trekantet. Det kunne vært en norsk vintergrønn, men den har som regel en begerkrage, og mer butte begerblad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar