lørdag 12. mai 2012

Nyresoleie

6. mai 2012, Essoskogen
Ranunculus auricomus
Soleiefamilien
10-15 cm
Mai - juni

Jeg har alltid slitt med å skille soleiene fra hverandre. De finnes mange 6 planter i min blomsterbok og alle kaller jeg smørblomst. Nå har jeg slått hull på byllen.

Deutschlands Flora in Abbildungen
Dette er en nyresoleie. Den blomstrer tidligere på våren enn engsoloeie som er den ekte smørblomsten. Den er vanligvis spinklere og vokser gjerne i fuktigere områder. Jeg kjenner den igjen på de øvre  bladene som er smale og rundt hele stilken. De nedre bladene er mer nyreformet.

Den setter frø uten befruktning og dermed er det mindre blanding mellom enkeltindivider. For å gjøre ting virkelig komplisert for en stakkars amatør, har nyresoleie et svært varierende utseende. Ofte mangler den ett eller flere kronblad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar